19. heinäkuuta 2015

Irtiotto arjesta

Niin kuin pari postausta sitten sanoinkin, lähdimme Viroon purjeveneellä! Ensimmäisenä kävimme Hiidenmaalla, kiersimme vuokra-autolla koko saaren ympäri, ja siitä reissusta tulikin päälle 200km. Nähtiin upeita rantoja ja majakoita, sekä syötiin toinen toistaan kummallisimmissa paikoissa. Seuraavaksi purjehdimme puolikkaan päivän Saarenmaalle, ja matkan aikana sää suosi ihan toden teolla. Lojuin kannella kirjaa lukien ja kuulokkeet korvilla varmaankin viitisen tuntia, mutta onnistuin rusketuksen sijasta hankkimaan itselleni kunnon aurinkoihottuman.

Estonia-laivan jäänteitä, ja samalla muistomerkki.

Saarenmaalla etsinkin heti ensimmäiseksi käsiini lähistöllä olevien tallien numerot, ja jo heti ensimmäsestä numerosta vastattiinkin suomeksi! Soitettiin vielä muutamaan muuhunkin paikkaan, mutta joko ne olivat liian kaukana, tai ne olivat aivan täyteen buukattuja. Siispä ajeltiin saaren länsiosassa olevalle Ratsukievarin tallille, joka oli täysin suomenkielinen.

Tallilla otettiin vastaan avosylin ja johdateltiin heti hevoseni luokse. Muut maastoonlähtijät olivat myös suomalaisia, 2 aikuista ja 1 lapsi. Ilmapiiri oli todella hyvä ja osa hevosista asui pihatossa. Sain ratsukseni eestinpuoliverisen, Sanin. Heti tallipihaan hevoset talutettuamme aloin katua vaatevalintaani, sillä olin liikenteessä fleecen kanssa.

Ainoa kirja, jonka olen puolentoista vuoden aikana lukenut puoltaväliä eteenpäin... Suosittelen!

"Liiku yksinäs, mä jään tähän."

Matka taittui aivan upeissa maastoissa, vedessä kahlaillen ja pitkiä pehmeitä hiekkapohjaisia teitä laukkaillen. Pääsimme myös rannalle, josta näkyi kauas ulapalle, sekä ratsastimme erilaisilla niityillä ja metsissä, sekä puuttomilla aroilla. Joutui todella monta kertaa vain muistuttelemaan itselleen, että ollaan Suomen naapurimaassa, eikä Espanjassa... :D Sanilla oli todella pehmeät liikkeet ja se kulki tasaisen varmasti ja meni veteenkin kuin vanha tekijä. Koko matkan ajan oli sääntönä kulkea pitkin ohjin ja antaa hevosten ottaa syötävää tien vierestä aina kun halusi, sekä juoda jos niin teki mieli. Vain ravatessa ja laukatessa sai ottaa hitusen lyhyempää ohjaa. Koitin epätoivoisesti kuvailla pokkarin kanssa jotain niin kahlailusta, maisemista kuin laukastakin, ja ne näkyvät alla olevassa koosteessa!

Mielettömän mukava reissu ja vieläkin parempi matkaseura, jonka kanssa juteltiin niitä näitä ja pyydeltiin kimpassa aina lupaa pysähtyä nappaamaan kuvia :'D yhdessä risteyksessä käännyttiin väärään suuntaan, ja saimme vietettyä maastossa 40 minuuttia ylimääräistä, eikä haitannut muuten ollenkaan! Hevoset olivat niin innoissaan, että niittyjen yli ravatessamme pitkin ohjin ne hyppelehtivät ja yrittivät laukalle, ja annoimme niiden sitten laukata verkkaiseen tahtiin kun ne niin kovasti siitä pitivät.

Loppumatkasta purjehdimme vielä Haapsaloon, joka olikin vähän modernimpi. Täällä en kuvaillut paljoa mitään, vaan keskityttiin maisemiin ja nähtävyyksiin. Tsekattiin parit ostoskeskukset ja ravintolat, ja tämä oli taas yksi niistä illoista, kun ei palattu takaisin veneelle nälkäisenä! Viimeinen yö samassa satamassa, ja aamulla lähdin yhdessä isovanhempieni kanssa heidän asuntoautollaan kohti Tallinnaa, ja sieltä laivalla Suomeen. Todella kiva, ja opettavainen reissu siinä mielessä että näinkin lähellä Suomea voi olla niinkin erilaista!

Emma 16v, Emmaste 1,6

1. Teillä näytti olevan ihan mahtava matka! Ihana video :)

2. Vau, varmasti oli kyllä kiva reissu! Olis itekkin niin siistiä päästä tollasiin hienoihin maisemiin maastoilemaan :) Tosi hienoja nää kuvat *.*

1. Se olikin! Kyllä niin monessa maassa on nyt tollasiin vaelluksiin mahdollisuus, joten tarkkana vaan ja ajoissa varailemaan jos matka tulossa ;) kiitos paljon! <3

3. Wou, mitä kuvia! Tuollainen reissu olis niin täydellinen :D

1. Hahah kiitos! Se kyllä oli kaikin puolin onnistunut, eikä tarvinnut ees kauas Suomesta lähteä ;D

4. oooo ihana video such #art :33 paljon kivoja kuvej *-*

5. oi vitsi mäki oon käyny tuolla Ratsukievarissa! :) mukava paikka :)

Pidäthän kommentoinnin asiallisena - kiitos!