11. tammikuuta 2016

Maailman toisella puolen

Nyt on palauduttu muutaman viikon mittaiselta Amerikanreissultamme kotiin, laihan lompakon, muutaman ylimääräisen kilon sekä voimakkaiden rusketusrajojen kera. Unohtamatta aivan mielettömiä kokemuksia, joista pystyin vähän aikaa sitten vain haaveilemaan.

Amerikassa en ollutkaan ennen ollut, ja pitkät lennot sekä useiden tuntien odottelut lentokentillä stressasivat alkuun kovasti. Niistä kuitenkin selvisimme ehjin nahoin, ja aloitimme matkamme viettämällä muutaman päivän ensin New Yorkissa.

Hotellimme sijaitsi niin keskellä Times Squarea kuin vain olla ja saattoi, ja hotellihuoneemme ikkunasta (joka oli muuten 39. kerroksessa, jäiks) näkyi koko Manhattan upeine pilvenpiirtäjineen. Kahden kokonaisen päivän aikana ehdimme käymään useissa paikallisissa ravintoloissa ja kuppiloissa, Central parkissa, luonnonhistoriallisessa museossa (tunnettu Night at the museum -elokuvista), Wall streetillä, Top of the rockissa (korkeassa pilvenpiirtäjässä), Rockefeller centerissä, vapaudenpatsaalla ja huikeilla ostoskaduilla kalleine merkkiliikkeineen. Jalat olivat entiset jokapäiväisten kävelymatkojen jäljiltä, mutta onneksi pääsimme kävelyn ohella kulkemaan kuin paikalliset - metrolla.

Takana Manhattan, jonka pilvenpiirtäjiä ei sumun takaa huomannutkaan...

Tämän jälkeen suuntasimme uudestaan lentokentälle, ja seuraavana etappina toimi Turks & Caicos -saari Caribialla. Olimme ehtineet lentää noin tunnin verran, kun ohjaamosta kuulutettiin koneen siiven olevan rikki. Pieni paniikkihan siinä iski! Laskeuduimme onneksi turvallisesti takaisin samalle lentokentälle, ja uusi lento piti olla järjestettynä vielä samalle illalle.

Mainittakoon vielä, että alkuperäisen lennon piti lähteä jo klo 9.10 aamulla, ja odotimme lentokentällä iltaseitsemään asti! Loppujen lopuksi lento peruttiin, jonka johdosta saimme korvaukseksi yhden yön läheisellä hotellilla.

Päästyämme Caribian lämpöön, vaihdoimme pitkähihaiset ja farkut bikineihin ja lähdimme tsekkaamaan läheisen hiekkarannan (joka muuten valittiin vuoden 2015 maailman parhaimmaksi rannaksi!), jossa tulikin vietettyä aikaa melkeinpä joka päivä. Lämpöä oli riittämiin, ja mittari hipoi kolmeakymmentä astetta joka päivä. Päivät kuluivat lähinnä aurinkoa ottaessa, saarta kierrellessä ja syödessä, ja pääsin itse kokeilemaan ensimmäistä kertaa snorklaustakin. Kävimme myös muutaman tunnin purjehdusreissulla, jossa oli myös mahdollisuus snorklaamiseen ja autioon rantaan tutustumiseen.

Kävimme rannan lähettyvillä olevalla koralliriutalla, josta isäni ja pikkuveljeni kanssa löysimme mm. hummereita, barrakudia, merikilpikonnia, rauskuja, kampeloita, mureenia sekä aivan mielettömän hienoja ja värikkäitä kaloja, jotka tulivat tekemään lähituttavuutta. Toiseksi viimeiselle päivälle saimme sovittua myös ratsastuksen, jota odotin kuin kuuta nousevaa.

Kiertelimme erilaisia teitä ja hiekkarantaa länkkärisatulassa istuen, ja pääasiassa ravasimme ja laukkasimme suurimman osan matkasta. Shortsit jalassa onnistuin kuitenkin hinkkaamaan vasemman reiteni satulaan niin, että siitä kuoriutui pieneltä alueelta iho kokonaan pois. Se on kosketusarka vielä tälläkin hetkellä, ja uinnit piti loppulomasta jättää kokonaan väliin. Unohtamatta vielä sitäkin, että vietimme uudenvuoden hiekkarannalla ilotulitteita katsoen. Oli muuten aivan mieletön kokemus!

Vietettyämme viisi yötä auringon alla, lensimme Floridaan. Täältä ajoimme vuokra-autolla nelisen tuntia Orlandoon, ja majoituimme todella lähelle suosittua Orlando Sea Worldia. Tämä paikka olikin meidän ensimmäinen nähtävyytemme heti seuraavana aamuna. Saimme nähdä ja kokea kaikenlaista, vuoristoradoista rauskujen silittämiseen ja niin merileijona- delfiini- kuin miekkavalasesityksiinkin. Nautin paikasta ihan hirmusti!

Seuraavana päivänä tsekkasimme Orlando Universal Studiosin, joka nousi varmaankin lempi"nähtävyydekseni". Sieltä löytyi Harry Potterin maa (Hogwarts, Hogsmeade, juna-asema Kings Cross, viistokuja), Jurassic park, Simpsonien maa, sekä monet muut teemapuistot. Pitkien jonojen takia emme kaikkiin laitteisiin päässyt, mutta illan hämärtyessä ja jonojen lyhentyessä vartin odottelun mittaisiksi, kävimme joissakin laitteissa toistamiseen.

Viimeisenä kokonaisena päivänä otimme kohteeksi vielä Disneylandin Animal kingdomin, joka sisälsi erilaisten teemapuistojen ja niille tyypillisten eläinlajien lisäksi myös jonkin verran laitteita ja muuta hauskaa. Kuvia tuli räpsittyä erikoisemmistakin savannieläimistä, ja samalla myös koettua se kun linnut tulevat ravintolan terassilla kerjäämään muutaman sentin päähän ruokaa ja nokkimaan jalkoja... Kokonaisuudessaan reissusta jäi huippuhyvä fiilis, ja Suomeen lähdimme täynnä uusia kokemuksia ja kamerat pullollaan niin videoita kuin kuviakin. America, I'm coming back for you some day!

Blogi palailee piakkoin takaisin normaaliin arkeen. Gletin vuokrauspäivä siirtyi nyt sunnuntaille, sekä Riiviötä vuokraan edelleen pari kertaa viikossa. Ylihuomenna olisi tarkoituksena ottaa joitakin hyppyjä, ja sunnuntaisen Gletin vuokrauskerran joudun perumaan Lahdenreissuni takia. Ilmoitelkaa ihmeessä, millaisia postauksia haluaisitte tänä vuonna nähdä, vai pysytäänkö samanlaisessa tyylissä ja postaustahdissa kuin viime vuonna?

1. Tosi kiva postaus ja ihania kuvia! Itsekkin oon ollut Amerikassa, mutta Californiassa.

1. Voi kiitos! Sinne oiskin ihan huippua kans päästä joskus :)

2. Oii ihan sikakiva postaus ja ihanii nä kuvat! Mut ems ja -sanaa ennen ei tule pilkkua pliis ota ne pois sattuu silmiin :'DD

1. Jee kiitos <3 ja ei yllättäny et sä tuut kommentoimaan siit XD

3. Wau ihan mielettömän upeita kuvia! Varmasti ihana reissu ollu :) ps. haluun tommosen jätti patrikin mun huoneeseen ;)

1. Voi kiitos, se olikin! Ja joo, on munki toivelistalla ;)

4. En toki yhtään kateellinen tai mitään :DD

5. Et arvaakaan kuinka kateellinen oon sulle, mulla kun on tällä hetkellä kauhea matkakuume...:'D ''Seurasin'' sun my storyja snapchatissakin koko ton reissun ajan ja vitsit miten kivalta siellä näytti! Tosi ihania kuvia ja varmasti on ollu upee reissu :)

1. Joo no itelläkin taas hirveä hinku takas tonne... Voi kun kiva kuulla, kiitos paljon! <3

6. Voi ei! Arvaa vaan tuliko jollakin hirveä matkakuume! :D Todella kiva postaus ja upeita kuvia :) Itselläni olisi juuri unelmana päästä käymään jossain Amerikassa, niin hienolta paikalta näyttää! OLi varmasti kiva reissu!

7. Vautsi, tosi kiva postaus ja hienoja kuvia! Tuli ihan matkakuume :D

8. Mä ite menin jouluaattona Nyciin ja ajettiin sieltä Orlandoon ja Miamiin :D Kotiuduin vasta eilen ja pää ihan sekaisin ajasta. Me jonotettiin tonne tylypahkaan sen 75min... Mut universal <3

Pidäthän kommentoinnin asiallisena - kiitos!